Werken bij PIDZ

Je nieuwe familie

Patrick Coppus

Eigenaar PIDZ Roermond

In 2013 staat PIDZ nog in de kinderschoenen. Oprichters Ron en Fass hebben net een kantoortje gehuurd op Strijp S, de eerste medewerker is aangenomen. Nu is het bedrijf één van de grootste servicebureaus in de zorg, met vestigingen in het hele land. Eén daarvan is PIDZ Roermond, waar Patrick Coppus het contact met zorginstellingen en zorgprofessionals warm houdt.

Op 15 juni 2013 opent PIDZ Roermond als één van de eerste vestigingen zijn deuren. “Ik kende niemand, ik had niet één zzp’er in mijn netwerk”, lacht Patrick. “Dan moet je de stoute schoenen aantrekken. Zorgen dat je overal bij bent, tegen iedereen zeggen wat je aan het doen bent.” Zijn eerste klant sleept hij binnen voor hij officieel van start is. “Die stond de eerste tijd in Eindhoven ingeschreven.”

Een stukje idealisme

Patrick heeft een achtergrond als IC-verpleegkundige én bedrijfskundige. Van daaruit komt hij als accountmanager in de detachering en later in het management terecht. Ook werkt hij op de afdeling F&C van een zorgorganisatie. De zorg kent hij dan ook van alle kanten. Op een dag wordt hij door Fass gebeld: of hij eens wil komen praten. “Ik kende Fass niet”, zegt Patrick, “maar de zorg is een klein wereldje. Het is ons kent ons.” Patrick is enthousiast: “Ik wilde de zorg slimmer organiseren, zonder allerlei bureaucratie. In de detachering had ik gezien dat dat kon.”

Bij PIDZ krijgt hij de kans zijn ideeën in praktijk te brengen. Het is, zoals hij dat noemt, ‘een stukje idealisme’ dat hem als manager nooit gelukt is. “Op deze manier kun je innovatief zijn in de zorg.” Door bij nood zelf diensten te draaien en een goede kwaliteit te leveren, bouwt Patrick zijn netwerk uit. “Wij investeren in de relatie”, zegt hij. “In de lange termijn.”

Zo persoonlijk mogelijk

Ook in de samenwerking binnen PIDZ is Patrick creatief. Na een tijdje zoekt hij een compagnon voor zijn eigen vestiging en gaat een nauwe samenwerking aan met PIDZ Maastricht. “Samen zijn dat drie eigenaren en drie medewerkers die voor Roermond en Maastricht werken”, vertelt hij. Daarbij houdt Patrick de zorg zo persoonlijk mogelijk. “We zijn een groot bedrijf geworden, maar we houden bijvoorbeeld de huisbezoeken erin. De intakegesprekken met nieuwe zzp’ers voeren we bij hen thuis. Dat maakt ons tot wie we zijn”, zegt hij.

In crisistijd plukt hij daar de vruchten van. Met corona bijvoorbeeld. “Door dan het juiste gesprek aan te gaan, helpen we een organisatie stabiliteit te geven. We hebben afdelingen gehad die bijna alleen door onze zzp’ers gerund werden. Een bewuste keuze van de klant.” Ook in de relatie met aangesloten zzp’ers wordt volop geïnvesteerd. Patrick: “Wij sturen iedere zzp’er een handgeschreven kaart als hij jarig is. En elk jaar houden we een borrel en grote barbecue.”

De meeste feeling

Natuurlijk zijn er, met één hoofdkantoor en 12 vestigingen in het land, ook wel eens strubbelingen. “Het bedrijf groeit en daar horen groeispurten bij.” Maar het doel is hetzelfde gebleven: de zorg voor de cliënt beter maken. Daarbij wil Patrick het graag samen doen. Met medewerkers, zzp’ers en zorginstellingen, op het hoofdkantoor én in het land. Want daar zit volgens hem de meeste feeling: ‘Wij zitten met onze poten in de klei.”

patrick.coppus@pidz.nl

Bart van Sleeuwen

Lees meer

Jordie van Geel

Lees meer

Onze deur staat altijd open

Kom binnen
Werken bij PIDZ